dimarts, 7 de setembre del 2010

Els botxins de Déu

Calàbria és una terra condemnada, castigada. Abandonada al llarg dels segles per les ànimes millors, vençudes per la ferotgia d'una vida de pasturatge entre altes muntanyes. Fatigades de caminar amb el pit descobert a la feridura del llamp, un risc cert però preferible als perills que desembarquen de la mar. Calàbria és la història d'una derrota: els seus pobladors han abdicat, han deixat que els més forts i implacables la dominin. Per això és aquí que ha nascut la màfia més perillosa d'Europa. Només un grapat d'herois intenten capgirar la història. La gent comú, l'autèntica protagonista del canvi, encara no ha despertat del malson.
Hi ha qui s'explica el malefici furgant en els pecats comesos pels rebesavis. N'hi ha un de capital: haver matat nogensmenys que el personatge més adorat: Jesucrist. Haver estat els culpables materials de l'assassinat -prou sabem que els instigadors morals van ser els alts càrrecs del Sanedrí jueu-. I és que van ser calabresos els soldats de l'Imperi Romà que van cenyir el front amb una corona d'espines i van clavar el ferro a les mans i els peus de l'home bo, va ser un calabrès qui li va traspassar el pit amb una llança.
Almenys, això conten els mateixos calabresos, amb el llibre d'història a la mà. Recorda l'escriptor Mimmo Gangemi que en temps de la mort de Jesucrist, els soldats romans desplaçats a Palestina eren els de la legió anomenada Decima Fretensis. El número 10 era un homenatge a la mítica companyia de Juli Cèsar. I Fretensis vindria de "fretum", en referència al "fretum siculum", com era anomenat l'estret de Messina. Per si hi havia cap dubte -alguns sicilians asseguren que van ser ells els membres de la sacrílega legió- el periodista Aldo Varano m'explica un altre argument: eren calabresos els soldats romans destinats a les labors més desagradables, és a dir, la tortura i la crucifixió, com a càstig per haver-se aliat amb els cartaginesos en temps de la Segona Guerra Púnica.
Sigui història o llegenda, és només expressió d'un sospir per les desgràcies d'una terra. Però els calabresos farien bé de buscar els seus mals en altres orígens. Perquè, ben mirat, si els seus besavis van ser els botxins de Déu, llavors també van ser clements amb el crucificat en el moment del màxim patiment. Va ser un soldat de Calàbria qui, en sentir el crit de desesperança del Crist, el moment de dubte en aquell Déu que predicava -de dubte d'ell mateix, a la fi-, se'n va apiadar abeurant-lo amb una esponja amarada de vinagre. I també va ser un soldat calabrès qui va exclamar, admirat, en veure com s'esquinçaven els cels quan el sofrent va expirar: "és veritat: aquest home era Fill de Déu".

3 comentaris:

Ferran Tarradellas ha dit...

Es difícil dir, des d'un punt de vista històric, qui van ser els botxins de Déu, però des d'un punt de vista teològic els botxins de Déu ho ham estat tots, amb els nostres pecats. I es cert que el pecat te un efecte corrosiu pel qui el practica i per qui te a prop. Som tots calbresos doncs, en aquest sentit. A mi m'agradaria ser'ho en molts d'altres, perquè els calabresos que conec són gent bona (i un en concret, produeix un limoncello impresionant)

Sandra Buxaderas Sans ha dit...

Per sort, els calabresos que conec jo també són gent molt maca. Però la situació de Calàbria és explosiva i té conseqüències mundials, perquè la 'Ndrangheta és perillosíssima, distribueix droga, mata, contamina greument els mars del Mediterrani i de l'Àfrica, els aliments... I a més, mata tantes llibertats. Basa part del seu poder en la intimidació social, secular, a la bona gent de Calàbria. Per cert que això ho podríem discutir amb el limoncello del teu amic! I sí, també penso que teològicament, quan fem el mal tots matem els ideals de Jesucrist.

Adriano ha dit...

A mi també em sembla difìcil comprobar historicament si els que mataren Jesus Crist foren calabresos. En realitat crec que sigui millor que quedin identificats genericament com a 'romans', definiciò que a la epoca dels fets comprenia militarment decenes d'altres poblacions, el simbol de la humanitat pagana i del seu imperi. Lo que sì és clar, és que els calabresos - o una minoria més culta de calbresos - tenen prou consciència de la seva condiciò maleida com per a difondre una llegenda d'aquesta mena. Es com dir "ens la mereixem, aquesta maledicciò"...